Az MTA ATK MGI Génmegőrzési Osztályon két publikáció jelent meg a Plant Journal folyóiratban

Az MTA ATK Mezőgazdasági Intézet Génmegőrzési osztály kutatóinak közreműködésével az elmúlt időszakban két tudományos publikáció jelent meg a rangos The Plant Journal folyóiratban (IF: 5.468; Q1, D1.

Az Olomouc-ban működő Növényi Strukturális és Funkcionális Genomikai Központ munkatársaival együttműködve intézetünk kutatóinak (Molnár István, Farkas András, Darkó Éva, Cseh András, Lángné Molnár Márta) először sikerült négy kecskebúza faj genomjainak (U, M, S és C) kromoszómáit egyenként nagy tisztaságban izolálni. Mindezt a szuszpenzióban lévő kromoszómák mikroszatellit DNS hibridizációs próbákkal történő fluoreszcens jelölésének és a kétparaméteres áramlásos citometria módszerének kombinációja tette lehetővé. Ezek az eredmények utat nyitnak a termesztett búza vad génforrásaiként számon tartott fajok genomjainak kromoszómánként történő szekvenálása, nagyfelbontású genetikai térképek előállítása és a mezőgazdaságilag fontos génváltozatok azonosítása és hasznosítása felé.

Forrás: Molnár I, Vrána J, Burešová V, Cápal P, Farkas A, Darkó É, Cseh A, Kubaláková M, Molnár-Láng M and Doležel J (2016) Dissecting the U, M, S and C genomes of wild relatives of bread wheat (Aegilops spp.) into chromosomes and exploring their synteny with wheat. The Plant Journal, 88(3): 452–467. DOI: 10.1111/tpj.13266

Rangos nemzetközi együttműködés keretében (MTA ATK MGI részéről Linc Gabriella) született az egyes lúdfű vonalakban fellelhető paracentrikus inverzió molekuláris genetikai és evolúcionáris meghatározása és részletes tanulmányozása.  Egy faj citogenetikai, molekuláris genetikai, evolúciós és demográfiai történetének megismeréséhez nagyban hozzájárulhat egy kromoszóma inverzió részletes feltárása. Az eredmények ezen ismereteink bővítéséhez nagyban hozzájárulnak.

Forrás:  Fransz P, Linc G, Lee C.-R, Aflitos S. A, Lasky J R, Toomajian C, Ali H, Peters J, van Dam P, Ji X, Kuzak M, Gerats T, Schubert I, Schneeberger K, Colot V, Martienssen R, Koornneef M, Nordborg M, Juenger T E, de Jong H,Schranz M E. (2016), Molecular, genetic and evolutionary analysis of a paracentric inversion in Arabidopsis thaliana. The Plant J, 88: 159–178. doi:10.1111/tpj.13262