Közlemény a rangos Scientific Reports folyóiratban

Az MTA ATK Mezőgazdasági Intézet Alkalmazott Genomikai Osztály két kutatója első (Gell Gyöngyvér) és utolsó (Juhász Angéla) szerzőként jelentett meg tudományos publikációt a rangos Scientific Reports folyóiratban, mely a Nature Publishing Group tagja (IF: 5,228; Q1, D1).

A jelenleg elfogadott élelmiszeripari szabályozás olyan kimutatási tesztekre alapul, melyek a coeliákiát kiváltó fehérjéknek csak egy részét, elsődlegesen a gliadinokat veszik figyelembe. Azonban eredményeik alapján a lisztérzékenységet kiváltó fehérjék összetétele ennél jóval változatosabb. Brachypodium distachyon egyszikű modellnövényen végzett bioinformatikai, immunológiai és proteomikai kísérleteik eredménye azt igazolta, hogy a víz-só oldható 11S és 7S típusú globulinok is nagymértékben hozzájárulnak a coeliákia kialakulásában és a tünetek fenntartásában.

Gell Gy, Kovács K,  Veres G,  Korponay-Szabó I and Juhász A (2017) Characterization of globulin storage proteins of a low prolamin cereal species in relation to celiac disease. Sci Rep. 7:39876, doi: 10.1038/srep3987,